skip to Main Content
Hola ... dit is de grootste vraagbaak over Spanje
Motor En Scooter Rijden In Spanje

Motor en scooter rijden in Spanje

Je kunt er in Spanje bijna niet omheen en ziet ze overal, motors en vooral scooters, ofwel “ciclomotores y motos”. Scooters zijn vaak de beste en makkelijkste manier om in een drukke stad of toeristenplaats te rijden, niet alleen vanwege het feit dat je langs stilstaande auto’s kunt rijden (iets wat niet altijd mag) en opstoppingen kunt vermijden maar ook omdat het makkelijker en bovendien gratis parkeren is. Maar wat kun je wel en mag je niet in Spanje.

In 2009 werd er een nieuwe wet geïntroduceerd, de “Nuevo Reglamento General de Conductores” om zo de Spaanse regels meer aan te passen aan de Europese regels. Deze aanpassingen gelden met name voor de motor- en scooterrijders in Spanje waarbij onder andere een nieuw rijbewijs AM geïntroduceerd werd voor scooters met een gemiddelde potentie (media potencia) en een nieuwe minimumleeftijd om een scooter (ciclomotor) te mogen rijden.

In Spanje wordt in de meeste gevallen gesproken over scooters als men verwijst naar bromfietsen (ciclomotores). Scooters zijn onder te verdelen in 50cc, 125cc, 250cc en 500cc en meer cilinderinhoud waarvoor verschillende rijbewijzen en regels gelden in Spanje. In alle gevallen dient men een helm te dragen, dienen de scooters naar de ITV (de APK keuring) te gaan en dient men zich logischerwijze aan de regels en wetten te houden.

Scooters 50cc

Met het nieuwe verkeersreglement werd er een nieuw rijbewijs (Permiso de Conducir AM) geïntroduceerd voor scooters met een potentie tot 50cc cilinderinhoud. De minimumleeftijd om dit rijbewijs te krijgen is 15 jaar, een jaar ouder dan de 14 jaar die daarvoor van kracht was. In het geval van Nederland en België geldt een minimumleeftijd van 16 jaar voor bromfietsen waarmee men niet harder mag rijden dan 45 km/h. Ook in Spanje mogen deze scooters niet harder dan 45 km/h al wordt er ook vaak gesproken over 49 km/h en 49cc scooters.

Net zoals in Nederland en België mogen jongeren pas vanaf 18 jaar een persoon achterop vervoeren. Brommobielen tot 25 km/h bestaan niet in Spanje maar de bestuurders hiervan hebben wel een AM rijbewijs nodig.

Scooters 125cc

Scooters met een potentie van 125cc worden veel gezien in Spanje omdat ze sneller gaan dan een 50cc en omdat men in Spanje met een autorijbewijs B deze scooters mag rijden, dit in tegenstelling tot Nederland (in België mag dit wel). Toch is het ook al mogelijk vanaf 16 jaar een 125cc scooter te rijden mits men een A1 rijbewijs haalt. Dat wil niet zeggen dat jongeren tussen de 16 en 18 jaar ook auto’s mogen rijden want dat mag pas vanaf 18 jaar en met een rijbewijs B.

Scooters/motoren 125cc tot 500cc

Om scooters of motoren te kunnen rijden met een potentie tussen de 125cc en 500cc dient men minimaal 18 jaar oud te zijn en een A2 rijbewijs te hebben. Hier geldt dus dat een normaal autorijbewijs B alleen niet voldoende is en men een speciaal motor rijbewijs dient te halen. Iemand die vanaf 16 jaar al een A1 rijbewijs in bezit heeft en aan speciale voorwaarden voldoet kan automatisch een A2 rijbewijs krijgen.

Scooters/motoren 500cc en meer

Voor scooters/motoren met een 500cc of meer cilinderinhoud heeft men in Spanje een rijbewijs A nodig en dient men minimaal 20 jaar te zijn. Daarnaast is het verplicht om gedurende minimaal twee jaar het A2 rijbewijs gehad te hebben (maar ook het A1 rijbewijs is geldig).

Bromscooter of snorfiets

De bromscooters met een blauw kenteken bestaan niet in Spanje en worden gezien als een normale bromfiets/scooter. Het gaat om bromscooters, snorscooters of snorfietsen die niet harder gaan dan 25 km/h en waarbij de bestuurder in Nederland geen helm nodig heeft (behalve in België waar een helm wel verplicht is).

Dat houdt dus in dat als een Nederlander zonder helm te dragen met een bromscooter in Spanje op straat of op het fietspad rijdt, hij/zij door de politie aangesproken kan worden en ook bekeurd mag worden, tenzij aangegeven staat dat men met een bromscooter wél op het fietspad mag, iets wat niet veel zal voorkomen aangezien de bromscooter in Spanje niet bestaat.

Voor het rijden van een bromscooter in Spanje heb je een speciaal bromfiets rijbewijs (AM) nodig en moet je dus een helm dragen. Nederlandse/Belgische bromscooters dienen altijd voorzien te zijn van een NL- en B-sticker. Het rijbewijs en helm gelden voor iedereen, dus ook voor Nederlanders en Belgen die dat in eigen land niet zo gewend zijn.

Regels in het verkeer

Over het algemeen gelden dezelfde verkeersregels dan voor de auto’s in Spanje. Er zijn enkele uitzonderingen zoals dat scooters en brommobielen die niet harder kunnen/mogen dan 45 km/h niet op de autowegen en autosnelwegen mogen rijden. Op wegen waar geen voorzieningen zijn voor langzaam rijdend verkeer mag men gebruik maken van de vluchtstrook. Is die niet aanwezig dan mag de normale rijbaan worden gebruikt.

Voor het rijden van een motor en scooter geldt:

  • Met helm op rijden (bestuurder en passagier).
  • Overdag dimlicht voeren.
  • Personen jonger dan 12 jaar mogen niet achterop de scooter/motor. Alleen ouders, voogden en gemachtigde personen mogen kinderen tussen de 7 en 11 jaar op de motor/scooter vervoeren.
  • Men dient een of twee (afhankelijk van het aantal personen op de motor/scooter) reflecterende veiligheidshesjes te dragen bij pech.
Dit bericht heeft 5 reacties
  1. In belgie mogen personen die een auto rijbewijs hebben van voor een bepaalde datum alle soorten motoren besturen. Is europees geregeld, dacht ik, dus ook zo in Spanje ?

    1. Europees geregeld is dit helaas niet, in Nederland mag je met je rijbewijs B (personenauto) hooguit een 50 cc tweewieler rijden (hangt vlgs mij ook nog van je geboortejaar af ) en in Duitsland mag je wel max. een 125 cc scooter/motorfiets rijden met je B-rijbewijs, maar alleen als je dat voor 1980 hebt gehaald.

  2. Hier wordt nergens gesproken over de verplichting om handschoenen en laarzen te dragen zoals in Vlaanderen. is dat dan geen verplichting? weet iemand raad?

  3. Op een T-kruising heb je een rechtdoorgaande weg en een zijstraat.
    Stel dat je uit die zijstraat komt en rechtsaf wilt slaan, dan hoor je gewoon voorrang te krijgen als ter plaatse de voorrang niet door borden wordt geregeld.
    Ik weet niet of er in Andalusië andere regels gelden, maar voorrang krijg je er niet, wel een boze reactie van degene die van links komt en rechtdoor wil rijden.
    Het is meer regel dan uitzondering, dus vraag ik me af wie hier gelijk heeft.
    Bord B1 (voorrangsweg) schijnen ze daar niet te kennen, terwijl ook de borden B3 en B5 voorrangskruising en -splitsing zelden worden gebruikt. Als je slim bent kijk je in de zijstraat of daar een driehoekig bord (B6) met de punt naar beneden, of een achthoekig (B7) stopbord staat zodat je kennelijk voorrang hebt. Niet echt duidelijk allemaal.

Geef een reactie

Laat ons weten wat je van dit artikel vindt of als je meer wilt weten.

Back To Top