Autokeuring of ITV in Spanje

Europa Press
Beeld: Europa Press

Diegene die in Spanje wonen en met een Spaans kenteken in de auto of op de motor/scooter rijden, zijn er waarschijnlijk wel mee bekend maar diegene die nog naar Spanje willen verhuizen of er alleen op vakantie komen kennen het systeem waarschijnlijk nog niet. De APK autokeuring heeft in Spanje de naam Inspección Técnica de Vehículos met als afkorting ITV (ook vaak aangegeven als Iteuve). Deze keuring geldt voor zo’n beetje alles wat op de weg rijdt: scooters, motors, personenwagens, bestelbussen, campers, caravans, vrachtwagens, bussen etc. Naar de ITV gaan is niet heel moeilijk maar houdt rekening met het volgende.

Als eerste dien je na te gaan of je naar de ITV dient te gaan in Spanje. De ITV geldt alleen voor voertuigen met een Spaans kenteken waarbij scooters pas vanaf het derde jaar na de uitgifte van het kenteken naar de keuring hoeven, motors vanaf het vierde jaar, personenwagens vanaf het vierde tot tiende jaar elke 2 jaar en personenwagens vanaf het tiende jaar elk jaar.

Voertuigen die commercieel gebruikt worden (waaronder ook sommige busjes, afhankelijk van wat in de papieren staat) dienen vanaf het tiende levensjaar elke 6 maanden naar de keuring te gaan. Voor campers gelden dezelfde periodes als voor personenvoertuigen terwijl caravans vanaf het zesde levensjaar elke 2 jaar naar de keuring moeten. Voor een overzicht van alle voertuigen klik hier voor de website van de ITV.

Sticker

De ITV voor alle voertuigen in Spanje is verplicht en het bewijs daarvan dient altijd duidelijk zichtbaar te zijn op de voorruit, in het geval van voertuigen met een ruit, of op de vooras, van bijvoorbeeld scooters en motors. Mocht de politie controleren dan kijkt men als eerste naar de ruit/vooras en de sticker die voor elk jaar een andere kleur heeft en daarnaast het jaar en maand aangegeven staan. Voldoe je niet aan de ITV of is deze verlopen dan kun je flinke boetes verwachten.

Pre-keuring

Veel eigenaren van auto’s, scooters etc. brengen vóór dat ze naar de ITV moeten gaan hun voertuig naar een garage voor een “pre-ITV” controle. Hierbij zal een monteur de hele auto controleren alsof het om een keuring gaat waarbij mogelijke problemen opgelost of gerepareerd kunnen worden. Op die manier voorkom je dat een voertuig bij de ITV keuring afgekeurd wordt en je later terug dient te komen.

Lopende band

Het grappige van een ITV keuring in Spanje is dat je zelf bij het hele proces aanwezig bent en het in feite lopende band werk is. Na registratie en betaling dien je te wachten (als je geluk hebt niet) waarna je een stappenplan dient te doorlopen en de opdrachten van het personeel dient uit te voeren.

Als alles goed is krijg je dan op het einde een nieuwe ITV sticker op je ruit. Is de auto afgekeurd, dan heb je twee maanden of twee weken de tijd om de problemen op te lossen waarna een herkeuring – alleen van de gebreken – dient plaats te vinden. Daar hoef je dan geen afspraak voor te maken.

Stappenplan

1- Afspraak maken // Als eerste dien je via internet op de website Cita Previa ITV een afspraak te maken. In sommige deelstaten van Spanje is deze website ook in andere talen te bekijken waaronder zelfs soms het Nederlands. Een afspraak maken is makkelijk door als eerste het kenteken in te toetsen en op de knop te klikken. Het systeem herkend meteen het kenteken en plaatst daar het dichtstbijzijnde of al eerder gebruikte ITV station bij. Mocht dat niet zo zijn, dan kun je een ITV adres uit een lijst kiezen.

In het tweede deel van dit proces dien je een dag en tijd te kiezen (let op, hoe eerder je ‘s-morgens gaat, hoe minder wachtrijen er zijn). Uiteindelijk dien je enkele gegevens in te vullen zoals naam, telefoon en email waarna de afspraak bevestigd dient te worden door een email te beantwoorden. Als het goed is wordt je daarna regelmatig per email en SMS berichten eraan herinnerd dat je op de gereserveerde dag/tijd naar de ITV moet gaan.

2- Melden en betalen // Als dan eindelijk de ITV keuringsdag is aangekomen dien je op tijd bij het keuringsstation te zijn waar je naar de administratie moet gaan en de autopapieren/kentekenbewijzen dient mee te nemen. Vroeger waren ook de verzekeringspapieren nodig maar dat is tegenwoordig allemaal gelinkt met de ITV waardoor de medewerkers in een oogopslag kunnen zien of een voertuig een verzekering heeft. Heb je geen verzekering dan hoef je niet verder te gaan want dat is verplicht en wordt op deze manier dus gecontroleerd.

De medewerker van de ITV neemt de kentekenbewijzen in ontvangst en zal zeggen hoeveel je moet betalen. Deze kosten lopen sterk uiteen per autonome deelstaat en vaak ook nog provincies in Spanje maar liggen tussen de 40 en 60 euro voor personenwagens en tussen de 30 en 45 euro voor scooters en motors. Houdt er rekening mee dat dieselmotoren duurder zijn dan benzinemodellen.

Na betaling krijg je een map en wordt er gezegd of je eerst langs het milieustation dient te gaan – in het geval van diesel motoren, scooters en motors – of naar een bepaalde rij om daar te wachten op je beurt.

3- Verontreiniging & milieu // Deze stap geldt alleen voor voertuigen met diesel motoren, scooters en motors die naar het “medioambiental” of “box de contaminación” meetpunt dienen te gaan. Hier worden in principe de uitlaatgassen gemeten en wordt het oliepeil gecontroleerd. Er wordt een meetstang in de uitlaat gedaan waarna de medewerker vol gas geeft. Daarnaast dien je de motorkap te openen waarna de medewerker het oliepeil controleert. In het geval van scooters en motors worden vaak de deuren dicht gedaan om de uitlaatgassen te testen.

Mocht je stap 3 hebben doorlopen of hoeft dat niet, dan dien je te wachten op je beurt voor de volgende stap. Dat proces kan lang zijn of kort, afhankelijk van het tijdstip (‘s-morgens is het rustiger en loopt alles nog niet uit). In principe worden er elke 15 minuten voertuigen toegelaten en vanwege de afspraak zouden de wachttijden niet zo lang moeten zijn maar … in de praktijk is dat niet altijd zo dus geduld hebben is belangrijk.

4- Lichten, gordels etc. // In stap vier is men eindelijk met het echte keuringsproces begonnen en zullen de papieren in ontvangst worden genomen waarna alles in de computer geregistreerd gaat worden. Tijdens deze controle wordt er gekeken naar het uiterlijk van de auto zoals de staat van de kentekenplaten, banden, bumpers etc.

Ook worden er andere belangrijke zaken gecontroleerd waarbij of de inspecteur zelf in de auto stapt om o.a. de lichten, ruitensproeier, ruitenwissers en claxon te controleren/testen of dien je dat zelf te doen wanneer de inspecteur daar om vraagt.

5- Remmen // Na de tests in stap 4 te hebben volbracht en alles in de computer is ingevoerd dien je verder te rijden voor stap 5. Het is nu de tijd om de remmen te controleren door eerst de voorbanden en daarna de achterwielen op rolbanden te zetten. Terwijl de band ronddraait dien je de remmen langzaam in te drukken totdat de auto bijna uit de rolband schiet. In het geval van de achterwielen dien je hetzelfde te doen maar ook nog een keer extra voor de handrem.

6- Ophanging // Tijdens de volgende stap wordt de onderkant van de auto bekeken en wordt de ophanging getest. Hiervoor dien je de auto boven de zogenaamde “smeerkuil” te rijden totdat als eerste de voorbanden en in een latere stap de achterwielen op een plaat staan. Hiervoor moet je de motor uitzetten, de handrem eraf te halen en de versnelling in zijn een te zetten. Vervolgens gaat de inspecteur de smeerkuil in en worden de opdrachten via de luidsprekers omgeroepen.

Als eerste wordt de trilplaat flink heen en weer bewogen om te kijken of de ophanging goed is. Daarna dien je, in het geval van de voorbanden, ook het stuur flink heen en weer te bewegen om te kijken of de stuurinrichting in orde is en dien je ook nog een keer te remmen. Na de voorbanden test moet je de motor starten en naar voren rijden om de achterophanging te testen.

7- Sticker ontvangen // Als je de eerste 6 stappen van de ITV test goed doorbracht hebt dan zal de oude ITV sticker van de voorruit gekrabd worden en zal er een nieuwe ITV sticker geplakt worden. Dit gebeurt in principe altijd rechts boven maar kan ook soms links onder geplakt worden. In het geval van scooters en motoren zal de ITV sticker op de vooras geplakt worden.

Mocht de ITV test niet goed zijn verlopen dan krijg je een formulier met daarop de defecten en de mededeling dat je 15 dagen de tijd hebt om de problemen op te lossen of te repareren en dan weer opnieuw terug te keren voor de tweede keuring. In dat geval wordt alleen gekeken naar de defecten en hoef je geen afspraak te maken.

Mocht de auto of scooter/motor afgekeurd worden dan zijn er drie mogelijkheden. Ten eerste is er de “defecto leve” welke niet wil zeggen dat de auto geheel afgekeurd is. Je krijgt in dit geval wel een sticker en eigenlijk is de auto goedgekeurd maar er is een “klein gebrek” wat zo snel mogelijk opgelost dient te worden. Dat staat ook vermeld op de papieren al levert dit geen bekeuring op mocht de politie je aanhouden.

In het geval van “desfavorable” is het voertuig afgekeurd en heb je 60 dagen de tijd om de auto te repareren en opnieuw te laten keuren. Doe je dat echter binnen 15 dagen dan betaal je slechts 30% van de prijs. Mocht je echter na 60 dagen niet terugkeren voor een herkeuring dan wordt de auto “de baja” gedaan ofwel uitgeschreven bij de Spaanse verkeersdienst DGT.

In het geval van “negativa” is het voertuig definitief afgekeurd vanwege te grote gebreken. In dat geval mag de auto niet meer de weg op en dient er een sleepwagen te komen om het voertuig naar een garage te brengen.

Alles wat omschreven wordt inclusief de prijzen in het bovenstaande artikel zijn vaak per autonome deelstaat verschillend en dienen als een algemene richtlijn voor de Spaanse ITV keuring.

Scroll naar boven