Maand: februari 2019

  • Sociale zekerheid aanvragen in Spanje

    Sociale zekerheid aanvragen in Spanje

    Als je definitief gaat wonen in Spanje dan ben je uitgeschreven in Nederland of België en kun je dus in je geboorteland geen verzekering meer afsluiten bij een Nederlandse of Belgische zorgverzekeraar. Je komt in Spanje dan als nieuwe inwoner terecht bij de Seguridad Social ofwel de Spaanse sociale zekerheid.

    In Spanje bestaat nog een collectief verzekeringssysteem waardoor alle inwoners van Spanje in principe verzekerd zijn. De Seguridad Social afdeling in Spanje omvat echter niet alleen de ziektekosten maar ook de arbeidsongeschiktheid en pensioenen in Spanje.

    In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de ziekenzorg niet gratis in Spanje. Alle werkers, werkgevers en zelfstandige ondernemers betalen mee om het gezondheidssysteem in Spanje te bekostigen. Dat doet men door premies die worden ingehouden op het loon of in het geval van zelfstandig werken door een maandelijkse bijdrage.

    In Spanje is het verplicht om een sociale verzekeringspremie te betalen als je werkzaam (zowel tijdelijk alsook vast) bent of als je als zelfstandige ondernemer (autónomo) gaat werken in het land. Veel mensen sluiten als aanvulling op de sociale verzekering ook een particuliere verzekering af.

    Inschrijven

    Men dient zich in te schrijven bij de Spaanse sociale zekerheid genaamd “Tesorería de la Seguridad Social” (TGSS). Deze instantie heeft in alle grote steden dependances die je HIER kunt zoeken.

    Om jezelf in te schrijven heb je het ingevulde formulier nodig (modelo TA) wat HIER te downloaden is. Samen met het ingevulde formulier en een paspoort, NIE of in het geval van een Spanjaard DNI kun je naar een TGSS kantoor gaan. Naast het eerdergenoemde heb je ook een arbeidscontract nodig om te laten zien dat je werkt of het bewijs dat je zelfstandige ondernemer bent in Spanje.

    LEESTIP: Wat is het NIE-nummer in Spanje

    Belangrijk is dat alle documenten origineel zijn en dat je tenminste één kopie van alles meeneemt (om zeker te zijn kun je beter twee kopieën van alles meenemen).

    Nadat deze stap is voltooid ontvang je binnen 45 dagen je socialezekerheidsnummer (número de afiliación a la seguridad social).

    Gemeente

    Mocht je nog niet ingeschreven staan (empadronado) in je gemeente in Spanje dan dien je dat te doen door naar het gemeentehuis te gaan en jezelf in te schrijven wanneer je een “justificante de empadronamiento” ontvangt. Door jezelf in te schrijven bij de gemeente kun je gebruikmaken van de “sanidad pública” ofwel de gezondheidszorg.

    LEESTIP: Inschrijven bij de gemeente in Spanje

    Huisarts

    Als je het socialezekerheidsnummer hebt en je bewijs dat je staat ingeschreven bij de gemeente, kun je naar de lokale huisartsenpost ofwel “centro de salud” gaan om jezelf daar in te schrijven. Je ontvangt dan een pasje ofwel “tarjeta sanitaria” die verbonden is aan de autonome regio waar je woont en werkt. Dit pasje geeft echter wel landelijke dekking.

    De centro de salud kan omschreven worden als een plaats waar huisartsen (médicos de cabecera) werken, de eerste hulp post (urgencias) is en in sommige gevallen gesproken kan worden van een klein ziekenhuis (hospital). Dit is over het algemeen de eerste plaats waar je naartoe gaat in het geval van gezondheidsklachten. Er zijn in de steden ook grotere ziekenhuizen te vinden.

    LEESTIP: De gezondheidszorg in Spanje

    Kosten

    Zoals eerder vermeld menen nog steeds veel mensen dat de gezondheidszorg gratis is in Spanje maar dat is niet waar. Elke werknemer en ook werkgevers en zelfstandige ondernemers betalen premie aan de sociale zekerheid. Deze premie geeft recht op gezondheidszorg (behalve privé instellingen en ziekenhuizen), pensioen en arbeidsongeschiktheid uitkering. De hoogte van de premie is afhankelijk van het salaris en familieomstandigheden.

    Ook zelfstandige ondernemers betalen een x-bedrag (cuotas de autónomos) om gebruik te kunnen maken van de sociale zekerheid. Dit is geen vrije keuze maar een verplichting. Sinds 1 januari 2019 is dat bedrag minimaal maandelijks 283,30 euro en maximaal maandelijks 1.220 euro (afhankelijk van de hoogte van het zogenaamde fictieve loon ofwel base de cotización).

    Hoe meer men als zelfstandige ondernemer maandelijks betaalt, hoe hoger het bedrag is dat men krijgt uitbetaald bij ziekte of wanneer men met pensioen gaat.

  • Verjaardag en naamdag in Spanje

    Verjaardag en naamdag in Spanje

    Eigenlijk hebben de Spanjaarden geluk. Waar men in Nederland en Vlaanderen vaak alleen een verjaardag of geboortedag van iemand viert hebben de Spanjaarden twee dagen waarop ze iets te vieren hebben: de verjaardag (cumpleaños) en de naamdag (santo of santoral).

    Als je in Spanje woont moet je er aan wennen dat er op de verjaardagskalender twee dagen genoteerd moeten worden van vrienden en familieleden, die van de verjaardag en die van de naamdag. Dat geldt niet automatisch voor iedereen maar iemand die in Spanje vernoemd is naar een heilige (en dat zijn er veel) zal ook een naamdag hebben.

    De meeste Spanjaarden hebben in hun voornaam een naam van een heilige of een verbastering daarvan. Mocht dat echter niet het geval zijn dan is er altijd nog 1 november, Allerheiligen, een nationale feestdag (en vrije werkdag) in Spanje.

    Bij een naamdag in Spanje maakt het niet uit of deze is vernoemd naar een mannelijke of vrouwelijke heilige. Daarnaast is de naamdag een breed begrip want stel dat je vernoemd bent naar de heilige San José (19 maart) dan vier je deze dag als je de naam José hebt maar ook als je Pepe, Pepelu, Chema, José Manual, José María en Joseba heet.

    In wijze ziet men de naamdag als een verjaardag en wordt dit bij sommige families in Spanje ook op dezelfde wijze gevierd met taart, bloemen, cadeaus en festiviteiten.

    Op deze website kun je een kalender vinden met alle naamdagen in Spanje.

    Wat is een naamdag

    De naamdag (panigyria) van een persoon is de gedenkdag van de heilige naar wie deze katholieke persoon genoemd is (meestal tijdens de doop, de zogenaamde doopnaam). Gedenkdagen van heiligen vallen in het algemeen op hun sterfdag. In Nederland en Vlaanderen wordt iemands naamdag niet vaak gevierd, met uitzondering van enkele plaatsen in Limburg.

    In veel landen krijgt men in vele gevallen een orthodoxe of katholieke naam bij de doop en iedereen heeft dus zijn/haar eigen naamdag. In andere landen is er een kalender gemaakt met de meest voorkomende voornamen. In Nederland en vlaanderen kan echter vaak met een beetje puzzelen ook een naamdag gevonden worden bij een voornaam.

    Soms zijn er bij een bepaalde naam twee naamdagen. In dat geval wordt de dag gekozen die het dichtst bij de verjaardag ligt of het is de eerstvolgende naamdag na de verjaardag. Als iemand geen naamdag heeft, wordt deze gevierd op Allerheiligen.

    [su_note note_color=”#FFE0B2″]Leestip: Allerheiligen 1 november is in Spanje een nationale feestdag[/su_note]

    Op deze website kun je checken of ook jij in Nederland of Vlaanderen een naamdag hebt.

    Iedere dag feest in Spanje

    Je hoort wel eens de term “In Spanje is het iedere dag feest”. In de praktijk is dat niet altijd zo maar in de theorie wel want elke dag is een naamdag in Spanje. Maar naast de persoonlijke naamdagen hebben dorpen en steden ook eigen patroonheiligen. Dit is een heilige of engel die wordt vereerd als de beschermer van een stad of dorp en wat vaak gepaard gaat met festiviteiten, in feite dus een naamdag voor een hele stad of dorp.

    Enkele bekende Spaanse steden met (een van) hun patroonheiligen (santos patrones) zijn:

    • Madrid met San Isidro Labrador
    • Barcelona met San Raimundo de Peñafort
    • Valencia met San Vicente Mártir
    • Sevilla met San Fernando
    • Zaragoza met San Valero
    • Málaga met San Ciriaco
    • Tarragona met Santa Tecla
  • Spaanse chocolademelk

    Spaanse chocolademelk

    In Nederland zegt men Chocomel en in België Cécémel maar als je dat in Spanje wilt bestellen dan heb je meerdere keuzes die allemaal min of meer anders zijn. Zo kun je kiezen voor het merk Cola Cao of Nesquik voor het ontbijt of merienda of Cacaolat als het warm is of chocolate caliente als het koud is in Spanje. Wat is wat in de wereld van de Spaanse chocolademelk.

    Terwijl in Nederland in 1932 het merk Chocomel als chocolademelk van Nutricia en later van FrieslandCampina werd geïntroduceerd, gebeurde hetzelfde in Spanje met Cacaolat dat in Barcelona werd bedacht. Chocolademelk bestaat uit gedeeltelijk afgeroomde en/of magere melk, suiker, cacao en diverse andere smaakmakers.

    Cacaolat

    Een jaar voordat Nutricia in Nederland met Chocomel op de proppen kwam werd in 1931 in Barcelona het drankje Cacaolat bedacht. Deze lijkt weliswaar op de chocolademelk die men kent in Nederland maar is niet helemaal hetzelfde. Cacaolat werd bedacht door Joan Viader Roger en zijn zoon Marc die in 1925 reeds Letona (melk) hadden opgezet.

    Het drankje werd gemaakt door magere melk, die op dat moment niet als nuttig werd beschouwd, te mengen met cacao en suiker. Gedurende vele jaren werd Cacaolat alleen gedronken in Catalonië en de Comunidad Valenciana maar enkele jaren later ging heel Spanje aan de Cacaolat.

    Toch is Cacaolat meer een drankje in het noordoosten en zuidoosten van het land terwijl men in Andalusië beter bekend is met het daar gemaakte Puleva (batido de cacao). Een van de verschillen is dat Puleva minder cacao bevat dan Cacaolat en iets zachter is omdat Puleva meer melk heeft.

    Cacaolat is bedacht om koud te drinken maar het is ook mogelijk om dit drankje warm te drinken waarbij je deze dan ‘Cacaolat caliente’ noemt. Daarbij wordt de chocolademelk vaak via een stoomapparaat (zoals om melk te verwarmen in een bar) warm gemaakt.

    Wist je trouwens dat het in de wijk Raval in Barcelona nog steeds mogelijk is om bij de familie van de bedenkers van deze Catalaanse chocolademelk een drankje te nuttigen in de Granja M. Viader bar.

    Cola Cao, Nesquik, Cacaolat of chocolate caliente in Spanje?
    Cacaolat Vs Puleva

    Chocolate caliente

    Een van de fouten die buitenlanders vaak maken als ze warme chocolademelk willen hebben is vragen naar ‘chocolate caliente’. Als men dat besteld krijgt men echter meestal een dikke chocolade dip die beter met een lepel gegeten kan worden dan gedronken.

    De chocolate caliente is meer gebruikelijk te vragen als men bv. churros of porras wil eten ofwel ‘churros con chocolate’. De churros stop je dan in de warme chocolade drap om ze daarna vingerlikkend naar binnen te werken. Deze chocolade noemt men ook wel eens ‘chocolate a la taza’.

    Als je in Spanje warme chocolademelk wilt hebben dan zegt men doorgaans het eerder genoemde ‘Cacaolat caliente’ of nog beter ‘Cola Cao’ of het internationaal bekende ‘Nesquik’.

    Het verschil is dat Cacaolat reeds een drankje is dat warm gemaakt wordt om zo in een glas te serveren. In het geval van Cola Cao of Nesquik wordt de drank geserveerd door middel van warme melk in een glas met daarbij de poeder in een zakje die men zelf in de warme melk dient te doen en te mengen.

    Cola Cao, Nesquik, Cacaolat of chocolate caliente in Spanje?
    Nesquik Vs Cola Cao

    Cola Cao Vs Nesquik

    Terwijl er nog veel meer merken met chocolade-poeder bestaan in Spanje zijn de twee bekendste toch wel het 100% Spaanse Cola Cao en het Zwitserse Nesquik. Beiden bestaan dus uit chocolade in poedervorm welke melk omtovert in een chocoladedrank die koud of warm gedronken kan worden.

    Deze chocolade-poeder dranken zijn vooral populair bij de ouders die deze aan kinderen geven bij het ontbijt en ‘s-middags (na 17 uur) bij de merienda (la hora de chocolate). Deze worden dan vaak thuis maar ook soms in een bar/café gedronken. Er bestaan echter ook Chocolaterías die gespecialiseerd zijn op de warme chocolademelk.

    Dus

    Dus let op als je de volgende keer chocolademelk of een warme chocolademelk besteld in Spanje, er zijn dus meerdere manieren om dat te doen:

    • ‘Un chocolate caliente por favor’ zal dus meestal een dikke met de lepel te eten chocolade dip opleveren.
    • ‘Un Cola Cao por favor’ zal dus net zoals Nesquik een glas opgewarmde melk opleveren met daarbij de chocolade poeder om te mengen.
    • ‘Un Cacaolat por favor’ zal dus een glas chocolademelk opleveren terwijl als men zegt ‘Un Cacaolat caliente por favor’ dit een warme chocolademelk in een glas zal opleveren.

    Wat is jouw favoriet in Spanje? Warm of koud en in poedervorm of niet?